Közös kampány a TetraPakkal

2006. december 1.

Táplálkozással is az egészséges csontokért

A csontritkulással kapcsolatos ismeretek terjesztése, a megelőzés fontosságának hangsúlyozása érdekében - december folyamán - az Osteoporosis Betegek Magyarországi Egyesülete (OBME, elnöke Zalatnai Klára és a Tetra Pak (marketing-vezetője Várallyai István) közös rendezvénysorozatot szervez. A kampány első eseményére december elsején a budapesti WestEnd bevásárlóközpont szökőkútja mellett került sor.

Az országos akció során szakemberek hívják fel a nagyközönség figyelmét az oszteoporózis megelőzésének lehetőségére, valamint arra, hogy az egészséges csont kialakulásában milyen nagy szerepet játszik a kalcium- és D-vitamindús étrend kialakítása. Az egészséges élelmiszerek sorában első helyen ajánlják a tej- illetve a tejtermékek fogyasztását, de kiemelik a halak, zöldség-gyümölcsök, olajos magvak fontosságát is. A tápláló, kiegyensúlyozott összetételű - elegendő fehérjét, zsírt, szénhidrátot, vitamint, ásványi anyagot tartalmazó - étrend elősegíti a csontok szilárdságának és egészségének a megóvását.

A kampány helyszínein kitölthető kérdőív segítségével a laikus átlagember is megtudhatja, hogy személy szerint őt mekkora kockázattal fenyegeti a váratlan csonttörésekhez vezető oszteoporózis.

Figyelmeztető jelzés lehet,

- ha volt már kisebb traumára bekövetkező csonttörése,
- ha a családban (szülőknél, testvéreknél) volt botlás, esés nyomán csípőtáji törés,
- ha a testmagassága az évek során legalább 3 centimétert csökkent, - ha gyakran van hasmenése (lisztérzékenység vagy Crohn betegség miatt),
- ha előfordult, hogy 3 hónapnál tovább szedett kortikoszteroidot tartalmazó gyógyszerkészítményt   (pl. cortisont, prednisolont),
- ha 45 éves kora előtt került a változó korba, ha naponta 20-nál több cigarettát szív el,
- ha rendszeresen és nagy mennyiségben (a biztonságos mértéket, vagyis a napi két adagot, azaz 8 grammot meghaladóan) fogyaszt alkoholt.

A társadalmi kampány szervezői arra hívják fel az érdeklődk (a karácsonyi bevásárlások alkalmával az orvosi tanácsokra, a betegségmegelőzés fortényaira is fogékony plaza-látogatók) figyelmét, hogy mindazon esetekben, ha a fenti jelenségek közül egyet is magára tud vonatkoztatni, gondoljon a csontritkulás fennálltának lehetőségére, és forduljon orvoshoz, mert az idejében megkezdett kezeléssel megnyílik arra az esély, hogy megálljon a csontvesztés folyamata.

Magyarországon 800 ezer és egymillió közé teszik az érintettek számát. Évente mintegy 30-40 ezer csigolyatest-törés, 25-28 ezer csukló- és 14-15 ezer csípőtáji törés írható a csontritkulás számlájára. Az érintetteknek napjainkban mindössze tíz százaléka fordul orvoshoz, ezért is van szükség a társadalmi és népegészségügyi figyelemfelhívó eseményekre, és például arra, hogy a problémát ismert televíziós személyiség: Endrei Judit jelenítse meg. A téma kapcsán vegyük kölcsön a Tetra Pak mottóját, és “őrizzük meg, ami jó!” őrizzük meg csontjaink egészségét, szilárdságát, ásványianyag tartalmát, előzzük meg az elkerülhető csonttörést!

Az országos kampány következő állomáshelyei:
dec. 5. Pécs (Plaza, Megyeri út 76.),
dec. 6. Szeged (Plaza, Kossuth L. sugárút 119.),
dec. 9. Győr (Plaza, Vasvári Pál u. 1/a),
dec. 10. Debrecen (Plaza, Péterfia u. 18.),
dec. 15. Miskolc (Plaza, Szentpáli u. 2-6.)

(fabet)